چرا صادرات لاستیک کشور ایران ۷۰ درصد افت کرد؟!

جمعه 20 مرداد 1396
17:42
Blaabjerg Leonard

صنعت لاستیک و تایر از صنعت های گرانبها افزوده بالا و صنعتی ارزآور و سودده در جهان شناخته شده‌است و تمام کشورها روی این صنعت سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام داده‌اند .
به نقل از کارپرس , انتظار می رود در کشور ایران نیز همانند سایر کشورها به این صنعت اعتنا بخش اعظمی شود اما در عین ناباوری مشاهده می گردد که در تمام کارخانجات ساخت لاستیک دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های مصرفی نه فقط آپدیت نشده‌اند بلکه به خلل ها ابتدایی که بر سر روش این تولید‌کنندگان موجود هست نیز توجهی نمی‌شود .
واردات در این صنعت از صادرات و تولید داخلی پیشی گرفته و تولید‌کننده داخلی را با هزاران خلل روبه‌رو کرده است . با وجود این‌که در کشور قدرت ایجاد و پتانسیل نیروی انسانی داریم البته در این صنعت از عالم عقب مانده‌ایم و به گفته مسئولان صادرات لاستیک با افت70 درصدی روبه‌رو شده‌است .

کارشناسان این حوزه معتقدند که از جمله استراتژی‌ها و حمایت‌‌هایی که نهاد ها و دستگاه‌های ذی‌ربط می توانند برای تقویت و تصحیح این صنعت انجام دهند , بیش از هر چیز انتخاب تکلیف مالکیت‌ها درین صنعت و واگذاری کارخانجات تولیدی به بخش خصوصی حقیقی است . ملزم کردن دکتر پیکر تراشی تهرانسازان به منفعت از محصولات داخلی و پرداخت مطالبات شرکت‌‌های تولیدکننده تایر به وسیله آن ها از سایر اقداماتی است که دستگاه‌های اجرایی , می توانند در حمایت از این صنعت انجام دهند . بحث سرمایه‌گذاری فرنگی از دیگر راهکارهای تقویت و بسط این صنعت و بهره‌مندی از مزایای تولیدی و صادراتی آن است . اما , در رایزنی‌هایی که با وزارت صنعت , معدن و تجارت انجام یافته , در جهت حمایت از تولید داخلی , قرار بر این شده که شرکت‌های فرنگی که اشکال تایرهای آنها در باطن میهن به فروش می‌رسد , از این پس , با سرمایه‌گذاری در این صنعت در داخل سرزمین , به ایجاد محصولات خویش برای بر طرف کردن نیاز مرزوبوم بپردازند . هماهنگی در سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در میان بقیه دستگاه‌ها و نهاد های مرتبط با این صنعت نیز از دیگر راهکارهایی است که می‌تواند یاری اثرگذار و قابل ملاحظه‌ای برای تقویت و تصحیح این صنعت به شمار آید .

فقدان مدیریت و بررسی صحیح دولتی

سید رحیم مقیمی‌اصل , مدیریت اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون

متاسفانه وضعیت حکم دهنده بر بازار لاستیک و روغن حالت فعالان این صنف را مضاعف سخت و طاقت فرسا کرده و تداوم آن ارتقا خسارت مالی فروشندگان در‌این صنف را به هم پا دارد . در حال حاضر صنعت پلاستیک ما در حوزه تامین موادی که مربوط به بخش پتروشیمی می‌شود با مشکلاتی مثل توزیع ناعادلانه مواجه است و فقط عده‌ای محدود می توانند در بورس نسبت به خرید مواد نخستین پتروشیمی مبادرت نمایند , به این دلیل‌که انجام این زمینه نیاز به نقدینگی بالایی داراست که متاسفانه در بین همکاران ما در اکثر زمان ها موردها چنین سرمایه‌ای وجود ندارد و همین مسئله سبب روی عمل داخل شدن واسطه‌ها و ارتقا ارزش مواد اول برای همیاران ما می گردد .

از سمت دیگر , به جهت فقدان مدیر و ارزیابی صحیح مدنی براین روند , اشتباهات متعددی متوجه صنف ما می‌شود به گونه‌ای که اینک در بخش اعظم موردها بخش قابل توجهی از گنجایش ساخت همیاران ما سوای استفاده باقیمانده است .

همچنین صنعت پلاستیک سرزمین چشم به صادرات داشته و اقتدار ساخت بیش تر از مصرف داخلی درین بخش وجود دارد . حتی با صادرات این کالاها می‌توان جای صنعت توریسم را نیز پر کرد اما متاسفانه اکنون به جای صادرات نمونه‌های چینی که در اکثر اوقات موارد غیربهداشتی و متخصص پیکر تراشی تهران هستند وارد میهن می‌شوند و با قیمتی به مراتب ارزان‌تر به فروش می‌رسند .

تاکنون این صنف پیگیری‌های زیادی برای توقف از واردات پلاستیک به میهن صورت داده , ولی متاسفانه همچنان در این مورد توجهی شکل نگرفته و اقدام خاصی صورت نداده است . بر همین اساس حتی می‌توان اذعان کرد که ما در حوزه صادرات تا ۷۰ درصد افت داشته‌ایم , به دلیل آن که مواد اول ما به قیمتی به مراتب فراتر از هزینه‌های منطقی تامین میشود . در حالی که در کشورهای گوناگون برای بخش ایجاد یارانه‌های مختلفی در حیث گرفته میگردد .


صنف ما توان پاسخگویی به نیاز درون را داشته و چه بسا می‌توانیم در حوزه صادرات نیز وارد شویم ولی دستگاه‌های همیاران ما با حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد گنجایش کار می‌کند . اکنون در‌این وضعیت اقتدار رقابت ما با بازاری نظیر چین کاهش یافته به دلیل آن که در این سرزمین چنان مشوق‌هایی برای ساخت در لحاظ گرفته می گردد که ما به هیچ عنوان امکان رقابت با آن را نداریم . بر همین اصل دست‌کم ۳۰ درصد پلاستیکی که آیتم بهره قرار می‌گیرد و به عنوان مثال در بخش پلاستیکی که در صنعت های گوناگون مانند یخچال‌سازی و موکت‌سازی و غیره استفاده می‌شود معمولا کالای چینی است که‌این زمینه مطلقا به زیان ما خواهد بود .


برچسب ها: پروتز ,
[ بازدید : 88 ] [ امتیاز : 0 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به پیکره تراشی غزال است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]